Porady

Jak zadbać o zdrowie o kresie jesienno-zimowym

Zrównoważone odżywianie pomaga zadbać o zdrowie w okresie jesienno-zimowym

1/4: Dbaj o zrównoważone odżywianie

Czy znasz taką rymowankę: "owoce i warzywa – z nimi zdrowie się wygrywa!"? Nawet jeśli jej nigdy nie słyszałeś to jest w niej wiele prawdy. Zrównoważone odżywianie bogate w witaminy, pierwiastki śladowe i substancje mineralne stanowi bazę dla systemu immunologicznego. Przede wszystkim zadbaj o dostateczną zawartość cynku w diecie (znajdziesz go np. w mleku, serze, mięsie) i witaminy C (np. w owocach cytrusowych, papryce). Witamina D jest równie ważna, jednak stosunkowo nieliczne produkty spożywcze są jej źródłem.
Kobieta w promieniach słonecznych przyswaja witaminę D co pomaga zapobiegać infekcji

2/4: Wprowadź regularny ruch

Sport wytrzymałościowy mobilizuje także naszą odporność. Aby uzyskać trwały efekt, należy uwzględnić w planach 3-4 treningi tygodniowo po co najmniej 30 minut. Odpowiednie są np. jogging albo nordic walking. Pozytywny efekt „uboczny”: trenując, kiedy świeci słońce, przy okazji pobudzasz organizm do wytwarzania witaminy D. Warunkiem jest jednak dostateczne promieniowanie słoneczne – a mamy je tylko od kwietnia do września, w godzinach 11-16. Przy tym należy pamiętać, że do produkcji witaminy D w skórze dochodzi tylko wtedy, kiedy nie zastosuje kremu z filtrem przeciwsłonecznym.
Sauna pomocna w zwalczaniu infekcji

3/4: Stosuj kąpiele w saunie i naprzemienne prysznice

„Zahartowanie“ jest słowem magicznym, jeśli chodzi o podatnoś na infekcje. W rzeczywistości możesz zahartować swój organizm stosując prysznic naprzemienny. Prysznic naprzemienny – jak to zrobić? Zacznij od ciepłej wody i stopniowo zmniejszaj temperaturę. Następnie prowadź strumień zimnej wody od stóp, przez nogi aż do tułowia i ramion. Potem ustaw ponownie ciepłą wodę i spryskaj się nią od dołu do góry. Powtórz wszystko co najmniej trzy razy i zakończ prysznic zimną wodą. Ważne: W przypadku infekcji (w szczególności przy gorączce) nie poleca się zażywać gorących kąpieli ani odwiedzania sauny.
Kobieta i mężczyzna podczas snu nabierają sił i szybciej zwalczają infekcje

4/4: Zapewnij sobie dostateczną ilość snu

Podczas snu nasz system immunologiczny zyskuje dużo energii. Tym ważniejsze jest, by starać się zapewnić organizmowi codziennie dostateczną ilość snu. Optymalnie jest to 6-8 godzin każdej nocy. Każdy może coś zrobić, aby noc byłą bardziej relaksująca; temperatura w pokoju nie powinna przekraczać 18 stopni, ważne jest także dobre zaciemnienie sypialni. Poza tym jej wyposażenie powinno być dostosowane do spania – laptop i telewizor są w sypialni niedozwolone.
 
 
 

Aktualna reklama TV

Zobacz film >
suplement Diety

Vigantoletten Max

vigantolettenmax.pl